Home ┬╗ Blog ┬╗ Scooters ┬╗ Help, mijn scooter start niet. De meest voorkomende startproblemen en tips voor het oplossen.

Help, mijn scooter start niet. De meest voorkomende startproblemen en tips voor het oplossen.

Wat moet je doen als je scooter niet meer wilt starten? Moet je hem direct wegbrengen, of kun je het startprobleem ook zelf verhelpen?

Met deze handleiding vol met tips kun je de meest voorkomende startproblemen zelf verhelpen wanneer je een klein beetje handig bent!

Startproblemen kunnen we onderverdelen in verschillende categorie├źn. Een startprobleem kan betekenen dat je scooter (motor) niet aanslaat, maar het kan ook betekenen dat de elektrische start niet werkt. De oplossing hangt dus van het probleem af. Eerst leggen we uit waar je naar kunt kijken als je scooter niet aanslaat maar de startmotor wel draait. Daarna leggen we uit wat je moet doen als je startmotor niet draait.

De scooter start niet maar de startmotor draait wel

Dit zijn de bekende startproblemen:

  1. Wanneer je de scooter niet gestart krijgt met de startknop, dan kun je het ook de kickstart proberen. Probeer de scooter niet aan een stuk te starten wanneer het niet lukt maar laat daar een paar minuten tussen zitten. Zo kan de accu ook op adem komen.
  2. Controleer je benzinemeter zodat je zeker weet dat je tank niet leeg is.
  3. Controleer of de dodemansknop niet aan staat. Deze knop zit boven de startknop.
  4. Controleer of je bougie niet stuk is en nog een vonk afgeeft. Vervang de bougie.
  5. Nieuwe bougie maar nog geen vonk? Vervang dan de CDI of ECU.
  6. Laat je motorblok reinigen wanneer je Euro95-E10 heb getankt.

Veel startproblemen waarbij de motor niet aanslaat hebben te maken met een kapotte bougie, een kapotte CDI (ontstekingsunit), of een vervuiling van het motorblok door Euro95-E10 benzine.

Hoe kun je een bougie testen?

scooter bougie

De bougie test je als eerst om te zien of hij niet versleten is en nog weg een vonk geeft. Hiervoor schroef je het kapje los waarachter de bougie verscholen zit. Dit kapje zit bij de meeste scooters op dezelfde plaats en dat is waar het voetenplateau omhoog loopt richting het zadel. Dit kapje zit meestal met 1 kruiskop schroef vast. Bij sommige scooters moet je de buddybak verwijderen. De buddybak is de bak onder het zadel om goed bij de motor te komen.

Wanneer het kapje is verwijderd dan kun je de bougiedop (kap) lostrekken van de bougie. Met een bougiesleutel draaien je de bougie linksom los. Inspecteer eerst de bougie. Check vervolgens of hij nog een vonk geeft.

Om te controleren of de bougie nog vonk plaats je het kapje weer terug op de losse bougie. Je zet de scooter op contact (aan). Vervolgens houdt je alleen het bougiekapje vast en niet de bougie zelf. Het metalen uiteinde van de bougie houdt je tegen het metaal aan van de cilinderkop waar je de bougie uitgedraaid hebt of een ander metalen onderdelen waar geen verf op zit.

Waarschuwing! Houd je handen uit de buurt van de bougie en raak geen metalen delen aan in de buurt van de bougie. Je kunt namelijk een flinke schok krijgen.

Vervolgens houdt je de rem in en druk je op de startknop. De bougie moet nu gaan vonken. Vonkt hij niet dan kan dit 2 dingen betekenen. Het meest voor de hand liggende is dat je bougie kapot is. Vervang dus eerst de bougie. Krijg je met een nieuwe bougie alsnog geen vonk, dan is je CDI stuk.

Wanneer de bougie versleten is maar nog wel vonkt, dan kan dat ook een oorzaak zijn van een slecht of niet startende scooter.

Hieronder zie je het verschil tussen een nieuwe bougie en een versleten bougie.

kapotte bougie herkennen scooter

Je kunt probleemloos een ander merk bougie gebruiken. Het enige wat heel belangrijk is, is dat de nieuwe bougie dezelfde maat heeft als de oude. Daarbij let je op de lengte van het schroefdraad. Als mag niet meer schroefdraad op de bougie zitten.

Een kapotte CDI of ECU vervangen

De CDI is de ontstekingsunit op een scooter waaraan de bougiekabel vast zit. De ECU is wat geavanceerder wat daar zitten ook sensoren aan gekoppeld.

  • De CDI wordt gebruikt bij een scooter met normale carburateur.
  • De ECU wordt gebruikt bij een scooter met injectie of elektrische carburateur.

Wanneer de ECU of CDI kapot is dan zal de bougie ook geen vonk geven. Een CDI / ECU vervangen is niet moeilijk maar je moet wel het een en ander loshalen en dan met name de buddybak om bij de CDI of ECU te komen.

De CDI zit vastgeschroefd en voorzien van 1 stekker. Een nieuwe CDI plaatsen is niet veel werk en niet moeilijk. Datzelfde geldt natuurlijk voor de ECU.

Aan de buitenkant kun je niet zien of een ECU of CDI stuk is. Wanneer je een nieuwe bougie hebt getest en die geeft geen vonk dan is duidelijk dat je een nieuwe ECU / CDI moet kopen.

Hieronder zie je links een ECU afgebeeld en rechts een CDI. Afhankelijk van het merk en model scooter kunnen ze qua uiterlijk iets afwijken.

cdi of ecu vervangen scooter

Motorblok is vervuild geraakt door verkeerde benzine

Een veel voorkomend probleem bij een brommer of scooter die niet wilt starten is dat het motorblok vervuild is geraakt door de verkeerde benzine. Tot een ruim jaar geleden heeft de overheid besloten om het ethanolgehalte in de Euro95 benzine op te hogen waar scooters (en brommers) aan kapot gaan. Eerst hadden we Euro95-E5, en dat was prima. Echter kun je nu alleen nog Euro95-E10 tanken en dat is funest voor je motor. De juiste benzine die je nu moet tanken bij iedere brommer of scooter is Euro98-E5. De E5 is dus heel belangrijk.

Mocht je wel E10 benzine hebben getankt, ook al is dat even geleden, dan kun je nu de problemen daarvan ondervinden. Dit is een van de grootste veroorzakers van startproblemen en dat de motor inhoudt en niet lekker draait of op toeren komt.

Je kunt de motor laten reinigen of dit zelf doen. Mocht je de scooter wel aan de praat krijgen, en nog de verkeerde (Euro95-E10) benzine in je tank hebben zitten, dan kun je het beste de tank leeghalen en vullen met de juiste benzine (Euro98-E5). Vervolgens gebruik je een E10 Fuel Fighter of een 5-in-1 kleppen reiniger. Daarmee wordt aanslag losgemaakt. Afhankelijk van de vervuiling kan het een paar honderd kilometer duren voordat je motor weer een beetje schoon is aan de binnenkant. Mocht dit geen oplossing bieden dan moet je de scooter alsnog wegbrengen voor reparatie/onderhoud.

Onderdelen die o.a. vervuild raken door de Euro95-E10 benzine zijn:

  • de zuiger
  • de cilinderkop
  • de kleppen
  • de carburateur

Heb je dus te lang op de verkeerde brandstof gereden dan ben je niet 1 2 3 van de problemen af. In de E10 benzine zit meer alcohol en dat trekt vocht aan. Vocht zorgt o.a. voor roest en lost rubber onderdelen op. Deze deeltjes vervuilen ook de motor en kunnen voor verstoppingen zorgen. Zelfs in de tank kunnen deeltjes loskomen zodat je ook na het reinigen van je motorblok nog terugkerende problemen kunt verwachten. Daarom is het goed om een 5-in-1 kleppenreiniger of alternatief te blijven gebruiken.

 

De startmotor draait niet

scooter startknop

Een ander veelvoorkomend startprobleem is dat de startmotor niet draait wanneer je op de startknop drukt.

Wat je als eerst kunt doen is de accu controleren, want wanneer de accu kapot is of leeg is dan zal de elektrische start niet werken.

Test of er iets van een lampje in je dashboard gaat branden of dat de verlichting brand wanneer je het contact op aan zet. Wanneer je de scooter op contact (aan) zet, dan brandt er bij de meeste scooters de verlichting.

Brand de verlichting dan kun je kijken of de verlichting zwakker gaat branden op het moment dat je de startknop indrukt. Is dat het geval dan is je accu leeg en moet je mogelijk een nieuwe accu kopen.

Reageert de verlichting niet op de startknop, check dan of je remlicht achter werkt wanneer je de remgreep inknijpt. Brandt het remlicht niet maar is er nog wel ergens anders iets van een teken van leven dat de accu niet leeg is, dan is je remlichtschakelaar kapot.

Gaat je remlicht wel branden, dan zijn er nog 2 dingen die overblijven die stuk kunnen zijn:

  • Startrelais kapot
  • Startmotor kapot

Het startrelais kun je soms een klikkend geluid horen maken wanneer je de rechter remhendel inknijpt en het contact op aan zet. Zodra je de rechter rem inknijpt dan krijgt het relais stroom en vormt die ervoor dat de accu verbonden wordt met de startmotor. Een klikkend geluid zegt meestal maar niet altijd dat het relais in orde is. Het relais zit niet bij iedere scooter op dezelfde plek. Bij Vespa zit hij in het voetplateau en bij andere scooters zit hij weer in de buddyruimte.

Een startrelais vervangen is een kleine klus. Een startmotor vervangen kost je wel wat werk. Controleer daarom voordat je een startmotor vervangt of de startmotor wel spanning krijgt. Dit kun je met een multimeter nameten.

Korte checklist startmotor:

  1. Brand je remlicht bij het inknijpen van de rechter rem? (ja=ga naar punt 2. )
  2. Hoor je een klikkend geluid onder het zadel wanneer je de rechter rem inknijpt? (ja=ga naar punt 3)
  3. Krijgt de startmotor spanning? Meet dit na met een multimeter (ja=startmotor kapot)
  • Krijg je bij 1 nee, check dan de accuspanning (+/- 12V) of dat er een lamp brandt. Is dat het geval check dan je remlicht schakelaar.
  • Krijg je bij 2 nee, dan is je startrelais kapot.

Veel gestelde vragen

Waar zit de accu?

  • Bij veel scooters zit de accu onder het zadel. Normaal zit daar nog een afdekkapje overheen zodat je hem niet direct ziet. Maar er zijn ook scooters waarbij hij in het voetplateau zit weggewerkt.

scooter accu zuur gel

Waar zit het startrelais?

  • Het startrelais kan ook op verschillende plaatsen zitten, en dat hangt af van het merk scooter. Bij Vespa zit hij normaal in het voetenplateau. Bij andere scooters zit hij meer in de buurt van de startmotor en accu in. Meestal als je de buddybak verwijderd zie je hem wel zitten.

startrelais piaggio vespa primavera

Waar zit de startmotor?

  • De startmotor zit normaal aan de achterkant van het motorblok. Dus aan de kant van de uitlaat.

startmotor gy6 gy11 piaggio

Waar zit de remlicht schakelaar?

  • De remlichtschakelaar zit tegen de remhendel aan gemonteerd. Hier lopen ook elektriciteitsdraden naartoe.

remlicht schakelaar piaggio vespa

 

Heb je vragen of hulp nodig? Stel ze dan hieronder in het reactie formulier!

5/5 - (10 stemmen)

Plaats een reactie