Schakelbrommers zijn stoer en veel leuker dan een scooter. Daarnaast hebben zoveel overeenkomsten met een echte motor. Daarom willen veel mensen een schakelbrommer kopen.
Op deze pagina geven we je info over de schakelbrommer, de modellen, de mogelijkheden, hoe je moet schakelen, en nog veel meer.
Wat is een schakelbrommer?
Een schakelbrommer is een brommer waarmee je zelf kunt schakelen. De schakelbrommer heeft versnellingen. Bij een scooter gaat alles automatisch, dus je hoeft alleen gas te geven en te remmen. Bij een schakelbrommer werkt dat anders. Je hebt namelijk een koppeling en een versnellingspook waarmee je schakelt. Links op het stuur, waar bij de scooter de achterrem zou zitten, zit bij een schakel brommer de koppeling. De rem is verplaatst naar het rechter voetsteun. De schakelpook zit bij de links voetsteun.
Hoe moet je schakelen bij een schakelbrommer?
Als je voor het eerst op een schakelbrommer wilt gaan rijden, dan moet je natuurlijk leren schakelen. Uiteraard kun je een schakelbrommer kopen en thuis gaan oefenen. Moeilijk is het niet als je weet hoe het werkt en moet. Hier is de tutorial:
Zet hem in zijn neutraal (vrije stand)
Zorg dat je brommer in de neutraal staat, dus in zijn vrij. In deze stand kun je de brommer naar voor of achter rollen zonder weerstand.
Sommige brommers hebben een indicator in het dashboard die groen brand, een N aangeeft, of een 0 aangeeft. Deze wijzen erop dat je in de neutraal staat.
Start de motor
Vervolgens start je de motor. Draai hierbij de contactsleutel om en druk op de elektrische start knop indien aanwezig. Anders zul je de kickstart moeten gebruiken.
Optrekken in zijn eerste versnelling
Wanneer de motor loopt kun je een beetje gas geven. Je merkt snel genoeg dat de motor lekker reageert als hij op temperatuur is.
Vervolgens knijp je de koppeling (links) helemaal in en duw je met de linkervoet de versnellingspook naar beneden. Je hoort dan een klik. Bij schakelbrommers met versnellingsindicator zullen de 1 laten zien in het dashboard, of de N van neutraal verdwijnt.
Je laat de koppeling heel rustig opkomen. Dat wil zeggen dat je hem steeds iets losser laat, maar heel langzaam, totdat je voelt dat de brommer naar voren wil gaan rollen. Op dit moment geef je een heel klein beetje gas bij, en laat je de koppeling nog iets losser. Als je dit goed doet begint de brommer nu te rijden.
Doorschakelen naar zijn 2, 3, 4, of… 5
Doorschakelen naar de volgende versnelling doe je door de koppelingshendel op het stuur weer helemaal in te knijpen en met de voet de versnellingspook omhoog te klikken.
Vervolgens kun je koppeling weer loslaten en gas bijgeven. Je zult merken dat je sneller begint te rijden.
Doe dit ook voor de 3de, 4de, en indien aanwezig 5de versnelling.
Terugschakelen
Terugschakelen werkt in de omgekeerde volgorde van opschakelen. Knijp weer volledig de koppeling in en klik met de linkervoet de versnellingspook naar benden. Laat de koppeling vervolgens weer los.
Terug naar zijn neutraal
De neutraal bij een schakelbrommer zit tussen de 1e en 2e versnelling in. Vanuit de neutraal positie bekeken is de eerste versnelling naar beneden, en de overige versnellingen omhoog.
Als je terug naar zijn neutraal wilt, dan zul je eerst net zo lang naar beneden moet tikken (met de koppeling in) totdat je geen weerstand meer voelt. Zodoende kom je in de eerste versnelling terecht. Vervolgens doe je een halve klik omhoog en ben je in zijn neutraal.
Veel schakelbrommers hebben moeite om vanuit stilstand in de neutraal te komen. Wat het beste werkt is terwijl je nog in beweging bent, en nog niet volledig tot stilstand bent gekomen, de neutraal al op te zoeken.
Vanuit stilstand kan het ook maar dan zul je de koppeling vanuit z’n 1 iets moeten laten opkomen en daarna de neutraal opzoeken.
4, 5 of 6 versnellingen?
Veel schakelbrommers hebben 4 versnellingen maar er zijn er een paar die 5 versnellingen of zelfs 6 versnellingen hebben. De Killerbee DB50 heeft 5 versnellingen en de Beta RR50 modellen hebben zelfs 6 versnellingen. Hier valt op dat de crossers meer versnellingen hebben dan de andere retro en sportieve modellen.
2-takt of 4-takt schakelbrommer kopen?
Brommers en scooters moeten een steeds schonere uitstoot krijgen, en daarom is er laatst de EURO5 norm bijgekomen.
Uitleg 2-takt
2-takt is de techniek van vroeger waarbij je een aparte olie tank hebt naast de brandstoftank, en dat de oliepomp de olie door de brandstof heen mengt voor de smering. De carburateur zuigt de brandstof aan en mengt deze met lucht.
Uitleg 4-takt
4-takt is vergelijkbaar met de techniek van een automotorblok. De cilinderkop beschikt over kleppen (inlaatklep en uitlaatklep) welke op het juiste moment opengaan. De timing hiervan wordt door de nokkenas bepaald. De nokkenas wordt aangedreven door een distributieketting die in verbinding staat met de krukas.
4-takt schakelbrommers zijn voorzien van injectie. Soms een EFI (Electronic Fuel Injection) wat een elektrische carburateur betekent, en andere van een directe inspuiting met behulp van een brandstofpomp en injector. De laatste is het meest zuinig en efficient.
Keuze in 2-takt is beperkt
Eigenlijk is het brommermerken alleen gelukt om de EURO5 norm te halen met 4-takt, op 1 merk na en dat is Beta. Beta schakelbrommers zijn dus allemaal 2-takt. 2-takt schakelbrommers zijn dan wellicht een stuk minder zuinig, maar ze hebben wel wat meer power, en zijn heel makkelijk op te voeren. Is dat een heel belangrijk ding, dan moet je, zolang het nog kan, een 2-takt schakelbrommer kopen.
Vind je de schakelbrommer gewoon mooi, en zie je er de voordelen van in, zoals uniek rijden, meer fun tijdens de rit, en wil je straks motor gaan rijden, kun je het het beste een 4-takt schakelbrommer kopen.
De overgang naar een motor (rijbewijs A) is heel klein
De reden waarom veel mensen een schakelbrommer kopen is om de overgang naar een echte motor kleiner te maken. De schakelbrommer verschilt namelijk niets met een echte motor, op het vermogen na. De schakelbrommer is beperkt met een 50cc cilinder en rijdt normaliter 45 km per uur maximaal.
Een echte motor, of het nu een 125cc is of een 1000cc, hebben allemaal de zelfde basis. Het remmen en het schakelen werken dus identiek. De koppelingshendel zit altijd op dezelfde plaats, en de remmen ook. Ook de versnellingen zijn hetzelfde waarbij de eerste versnelling omlaag is, en de rest omhoog.
Verschillende soorten schakelbrommers – merken en modellen
Er zijn een breed scala aan schakelbrommers op de markt, van verschillende merken en modellen, elk met hun eigen unieke kenmerken en voordelen. Je hebt misschien al gehoord van merken zoals Aprilia, Beta, BTC, Derbi, Killerbee, en Hanway. Deze merken staan bekend om hun betrouwbaarheid en prestaties, en hebben verschillende modellen om aan verschillende behoeften te voldoen. Van modellen die ontworpen zijn voor stadsverkeer tot die welke meer geschikt zijn voor langere ritten, de keuze is enorm. Elk merk heeft ook zijn eigen esthetiek, dus het uiterlijk van de brommer kan ook een belangrijke factor zijn bij het maken van je keuze.
Vroeger had je nog Honda, Yamaha, Kreidler, Zundapp, Suzuki en Kawasaki, maar die merken maken geen 50cc brommers meer.
Maar niet van alle merken kun je nu nog een nieuwe schakelbrommer kopen. Dit heeft met de nieuwe EURO5 norm te maken. De merken waarvan je nog wel een nieuwe schakelbrommer kunt kopen zijn: Beta, BTC (Hanway), en Killerbee. 3 merken dus.
- Killerbee maakt hoofdzakelijk sportieve toer schakelbrommers, maar heeft ook 3 retro modellen in het assortiment en een nieuwe crosser genaamd Killerbee DB50.
- BTC (Hanway) maakt klassieke retro schakelbrommers
- Beta maakt alleen crossers
Waarom een schakelbrommer kopen?
Een schakelbrommer kopen doe je omdat:
- Dit veel leuker rijdt. In plaats van alleen gas geven zoals bij een scooter moet je ook koppelen en schakelen. De beleving van het rijden is hierdoor compleet anders.
- Met een schakelbrommer kun je zuiniger rijden omdat je zelf controle hebt over het toerental. Daarnaast kun je door een efficiƫntere versnelling te kiezen meer kracht uit je brommer halen, bijvoorbeeld wanneer je een steile helling wilt beklimmen.
- En tot slot is de overgang naar een motor veel kleiner. Mag je nog niet een motor rijden, maar wil je dat later wel gaan doen, dan kun je alvast oefenen met de schakelbrommer. De bediening is namelijk helemaal hetzelfde! Alleen de snelheid die is anders. Kun je dus op een schakelbrommer rijden, dan heb je veel minder rijlessen nodig voor je motor, en heb je binnen no-time je motorrijbewijs (A) gehaald.
Kies je een sportief model, een retro, of een crosser?
Er zijn sportieve schakelbrommers, retro modellen, en zelfs crossers. Waarschijnlijk is de keuze niet moeilijk want vaak kijk je wat je mooi vind.
Als we naar de praktische aspecten kijken dan zit je bij een sportief model wat meer voorover en bij een retro model wat relaxter. De crossbrommer daarentegen is gebouwd voor gekke stunts en voorzien van geweldig soepele vering. Een stoeprand oprijden voel je bijvoorbeeld nauwelijks, dus de crossbrommer is vooral voor de stuntpiloten bedoelt.
De voor- en nadelen van een schakelbrommer
Het rijden op een schakelbrommer heeft zowel zijn voor- als nadelen. Aan de positieve kant, schakelbrommers bieden een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. Ze zijn gemakkelijk te manoeuvreren in het verkeer en nemen niet veel ruimte in beslag, wat ze ideaal maakt voor stadsverkeer. Bovendien zijn ze vaak goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een auto of motorfiets. Aan de andere kant, rijden op een schakelbrommer kan ook zijn uitdagingen hebben. Ze bieden minder bescherming dan een auto bij een ongeval en zijn gevoelig voor weersomstandigheden. Ook vereist het rijden op een schakelbrommer meer technische vaardigheden dan op een automatische scooter.
Bij een scooter heb je vaak nog een opbergruimte onder het zadel, of een dashboardkastje. De schakel brommer heeft meestal geen opbergruimte.
Veiligheidstips voor het rijden op een schakelbrommer
Veiligheid is van het grootste belang als je op een schakelbrommer rijdt. Het is belangrijk om altijd een helm te dragen en beschermende kleding aan te hebben, zoals een jas en handschoenen. Zorg er ook voor dat je altijd zichtbaar bent voor andere weggebruikers, vooral ’s nachts. Het is ook essentieel om de verkeersregels te volgen en altijd alert te zijn op het verkeer om je heen. Vergeet ook niet om je brommer regelmatig te onderhouden en te zorgen dat alles in goede staat is voordat je gaat rijden.
Onderhoudstips voor schakelbrommers: hoe houd je je brommer in topconditie?
Goed onderhoud is cruciaal om je schakelbrommer in topconditie te houden. Dit betekent regelmatige controles van de banden, remmen, verlichting, en de algemene conditie van de brommer. Het is ook belangrijk om regelmatig de olie te verversen en ervoor te zorgen dat de ketting goed gesmeerd is. Als er problemen zijn, is het meestal beter om deze zo snel mogelijk aan te pakken, om verdere schade te voorkomen.
Tweedehands schakelbrommer kopen of beter een nieuwe?
Wat is beter, een 2dehands schakelbrommer kopen of een nieuwe, en waar moet je op letten bij een tweedehands?
Het kopen van een schakelbrommer, nieuw of tweedehands, is een grote beslissing. Bij het kopen van een tweedehands schakelbrommer is het belangrijk om de conditie van de brommer grondig te controleren, en vragen te stellen over de onderhoudsgeschiedenis. Een nieuwere brommer kan meer zekerheid en garantie bieden, maar zal vaak duurder zijn. Het hangt allemaal af van je persoonlijke situatie en wat je prioriteiten zijn.
Let op de slijtagevoelige onderdelen zoals banden, remmen, ketting, tandwielen, en uitlaat. Kijk daarnaast of er schade aanwezig is. Is er schade gemaakt dan zijn meestal een van de hendels aan het stuur geschaafd zoals de remhendel rechts en de koppelingshendel links. Ook zijn dan de voetsteps links of rechts geschaafd.
Gaat het om een 4takt schakelbrommer, dan is het belangrijk om te weten of de olie regelmatig ververst is. Doe je dit niet dan slijt het motorblok een stuk harder en zonder olie gaat hij absoluut kapot.
Ga je een nieuwe schakelbrommer kopen dan krijg je 2 jaar garantie en daardoor loop je een stuk minder risico.
Schakelbrommer opvoeren en tuning
Tuning en opvoeren van schakelbrommers is een populaire bezigheid onder vele liefhebbers. Door aanpassingen te maken aan de motor en andere onderdelen van de brommer, kan je de prestaties en het uiterlijk van de brommer aanpassen naar je eigen voorkeur. Het is echter belangrijk om te weten dat het opvoeren van je brommer invloed kan hebben op de wettelijk toegestane snelheid, en dus ook op de verzekering en je rijbewijs.
Een 2-takt opvoeren is relatief makkelijk. Door de carburateur aan te passen (grotere sproeier), een prop uit de uitlaat te halen, of een grotere cilinder te monteren kan hij heel hard rijden.
Een 4-takt opvoeren werkt normaal gesproken door de ECU aan te passen. Dit is namelijk allemaal computergestuurd.