Vind je 25 km per uur met een snorscooter of 45 km per uur met een bromscooter niet snel genoeg? In dat geval kun je de scooter opvoeren! Dit wordt ook wel scooter tuning genoemd.
Opvoeren wil in veel gevallen zeggen, dat je de begrenzer eraf haalt. Daarmee gaat je scooter meteen een stuk sneller.
Hoe je een scooter opvoeren kunt leggen we in dit blog uit. We moeten echter wel de scooters in categorieën verdelen omdat je niet iedere scooter op dezelfde manier kunt opvoeren.
- 2-takt opvoeren
- 4-takt opvoeren
- Elektrische scooter opvoeren
De fabrikant jouw scooter begrensd!
In Nederland hebben we een stomme wet waarin staat dat een brommer (bromscooter) maar maximaal 45 km per uur mag rijden. In het buitenland, op Belgie na, kennen ze geen dergelijke wet.
Voor snorscooters is die wet nog enigszins te begrijpen want daarop mag je tot op heden nog zonder helm rijden, en dan is het voor je eigen veiligheid niet onverstandig om niet te snel te gaan.
Wanneer een scooter ontworpen wordt, dan let de fabrikant in principe niet op of hij niet sneller dan 25 km p/u of 45 km p/u gaat. De scooter rijdt gewoon 55- of 65 km p/u.
Echter, voordat ze naar Nederland (of België) komen, wordt er een begrenzer aangebracht die ervoor moet zorgen dat de snorscooter max 25 km p/u gaat en de bromscooter max 45 km p/u.
2-takt scooter opvoeren
Een 2-takt scooter kun je op de volgende manieren opvoeren. Door methodes te combineren kun je het maximale eruit halen.
Prop/ring in de uitlaat
Bij 2-takt scooters bracht de fabrikant meestal een prop of ring aan in de uitlaat. De prop zorgt voor een vernauwing waardoor het vermogen wordt teruggedrongen. De prop of ring zit dan direct aan het begin van de uitlaat, dus aan de kant van de cilinder. Door de prop te verwijderen zal de scooter meteen een stuk sneller gaan.
Sproeier veranderen
In de carburateur zit soms een kleinere sproeier bij 2-takt modellen. De sproeier zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof in de carburateur kan komen welke weer aangezogen wordt door de cilinder. De sproeier kun je eenvoudig vervangen door een grotere maat.
Op de sproeier staat een nummer en hoe groter het getal, hoe groter de opening in de spoeier.
Wanneer de sproeier te groot is kan er teveel benzine in de cilinder terecht komen waardoor hij bij vol gas juist gaat inhouden. Het beste is meerdere sproeiers online te bestellen en uit te testen. Je kunt ook een forum afstruinen om te zien of iemand je al voor is geweest en de juiste maat weet.
Varioring verwijderen 2-takt
Wanneer je de kap (carterkap) van het 2-takt motorblok afhaalt dan zie je een v-snaar. De v-snaar zit links over de vario (variateur) heen en rechts de koppeling.
Aan de linkerkant, voor de vario, zit nog de starterkrans van de kickstart. Wanneer je die loshaalt dan zie je vanzelf de varioring. Dit is een losse ring die over de as is heen geschoven. Die kun je gewoon weghalen en alles weer terug monteren.
Door alleeen de vario ring te verwijderen zal bijvoorbeeld een Piaggio Zip al 20 km per uur harder gaan rijden, en een Vespa bijvoorbeeld tussen de 5 en 15 km per uur. Dit verschilt dus per scooter.
Andere uitlaat monteren
Optioneel kun je ook een andere/snellere uitlaat bij een 2-takt monteren. Er zijn verschillende snelle uitlaten te koop welke niet alleen voor een mooier geluid zorgen, maar ook die je 2-takt brommer sneller maken.
4-takt scooter opvoeren
Wil je een 4-takt scooter opvoeren dan moet je even weten of je een scooter met of zonder injectie hebt. 4-takt scooters zijn slimmer begrensd en in de meeste gevallen via de CDI of ECU.
CDI of ECU vervangen
De CDI is een klein kastje welke de ontsteking regelt. De CDI wordt toegepast bij scooters zonder injectie. Je kunt op de snorscooter een bromscooter CDI plaatsen en dan zal je snorscooter in de meeste gevallen ook meteen 45 km per uur rijden. Je kunt ook een CDI kopen die bijvoorbeeld 35 km p/u rijdt (voor de snorscooter).
De ECU zit op scooters met injectie. De ECU is wat intelligenter en meer te vergelijken met een computer. Zo kan de ECU ook de uitlaatgassen meten via de lambdasonde in de uitlaat (sensor). Zo kan de computer de ontsteking bijregelen indien de uitlaatgassen niet optimaal zijn.
Wanneer je een ECU hebt, dan moet je een andere ECU kopen waarmee je de scooter sneller maakt. Je kunt bijvoorbeeld een 35 km ECU kopen voor je snorscooter zodat je niet 25 km maar 35 km p/u rijdt. Er zijn ook ECU’s die onbegrensd zijn zodat je nog veel sneller kunt.
Vario ring verwijderen 4-takt
Net als bij een 2-takt scooter zit er vaak op een 4-takt scooter ook een varioring. De varioring zit achter de starterkrans. De starterkrans is het tandwiel van de kickstart.
Eerst verwijder je de carterkap van het motorblok. Vervolgens verwijder je de moer van de krukas. Gebruik hiervoor een krukas blokkeersleutel en een doppenset (meetal maat 17) of een elektrische slagmoersleutel. De krukas is de meest linker as waarop de starterkrans en de variateur gemonteerd zitten. Zodra de starterkrans los is kun je eenvoudig de ring (varioring) verwijderen.
Kymco (en GY6) als voorbeeld genomen heeft een variobus in plaats van ring. Deze bus moet je compleet vervangen om de scooter op te voeren.
Veel scooters rijden hierdoor meteen een stuk sneller en die oplossing is gratis. Het kost je ongeveer 15 minuten aan werk met het juiste gereedschap.
Wil de pakking (afdichting tussen het blok en de carterkap) niet blijven zitten dan kun je deze invetten met bijvoorbeeld vaseline. Dan blijft hij goed plakken.
Soms een elektronische begrenzing aanwezig
Er zijn een aantal 4-takt scooters met een elektronische begrenzing waaronder de BTC Riva, de AGM vx50, Turbho RL50, en Boatian. De elektronische begrenzing herken je aan de sensor die aan de carterkap vast zit. De kabel van de sensor kun je onderbreken (doorknippen). Zo wordt de begrenzer uitgeschakeld en rijdt je scooter ook een stuk sneller.
Elektrische scooter opvoeren
Een elektrische scooter opvoeren kan een uitdaging zijn, maar niets is onmogelijk. De meest makkelijke manier om een elektrische scooter op te voeren is door de computer (ECU) te vervangen door een sneller type. Een andere optie is door te kiezen voor chip tuning. Hierbij wordt de bestaande computer omgeprogrammeerd (chip tuning) waardoor je een stuk sneller kunt. Bij de meeste chip tuners kun je dan ook aangeven hoe snel de elektrische scooter moet gaan rijden.
Hoeveel mag je een scooter opvoeren zonder risico op een bekeuring?
Een scooter mag sneller rijden zonder dat je daar problemen mee krijgt, maar daar zitten grenzen aan. Er bestaat zoiets als constructiesnelheid. Dit wil zeggen dat de scooter geconstrueerd (gebouwd) is voor 25 km of 45 km per uur. Aangezien de ene scooter toch iets harder kan rijden dan de ander (origineel) mag een scooter een aantal kilometer afwijken van de constructiesnelheid zonder dat je daar problemen mee krijgt. Dit wordt ook wel tolerantie genoemd.
- Een bromscooter mag 45 km + 5 km afwijking = 50 km p/u rijden
- Een snorscooter mag 25 km + 4 km afwijking = 29 km p/u rijden
De bovengenoemde snelheden van 50 km p/u voor de brom en 29 km p/u voor de snor is toegestaan. Mocht je een rollerbank tegenkomen, dan krijg je geen bekeuring.
Wel een bekeuring maar geen WOK status
Wanneer je brommer of scooter sneller rijdt dan de toegestane afwijking, dan wordt er gekeken hoeveel dat dan is. Als het niet te veel is dan krijg je slechts een bekeuring en geen WOK status. Is het wel teveel dan krijg je een WOK status + een bekeuring, en dat wil je het liefst voorkomen.
Wanneer krijg je geen Wok status?
Een bromscooter mag maximaal 50 km per uur rijden zonder dat je daarvoor een bekeuring krijgt. Dit krijg je als hij sneller gaat:
- 51 km p/u tot en met 54 km p/u = bekeuring
- 55 km p/u of sneller = bekeuring + WOK status
Een snorscooter mag maximaal 29 km per uur rijden zonder dat je daarvoor een bekeuring krijgt. Dit krijg je als hij sneller gaat:
- 30 km p/u tot en met 34 km p/u = bekeuring
- 35 km p/u of sneller = bekeuring + WOK status
Wat is een WOK status?
WOK staat voor Wacht Op Keuring en wil zeggen dat je scooter opnieuw gekeurd moet worden! Je moet er dus voor zorgen dat de scooter niet meer te hard rijdt en dat laten checken door de RDW. De RDW moet hem dus gaan keuren.
Een WOK status betekent dat de politie jouw scooter heeft geregistreerd als zijnde opgevoerd en dat je er niet meer verder mee mag rijden. De melding wordt bij de RDW gedaan en niet alleen de politie kan je voertuig check maar ook de verzekering.
Je verzekering dekt dus niets meer zolang de scooter een WOK status heeft. Mocht je verder rijden, dan rijdt je niet alleen op een voertuig die de openbare weg niet meer op mag, maar ook onverzekerd is, en voor beide zou je tevens een bekeuring krijgen mochten ze je pakken.
Zodra je een WOK status aan je broek krijgt, die aan je scooter wordt gekoppeld (kenteken), dan krijg je dus meteen een bekeuring en moet je naar het RDW. Het probleem is dan alleen dat je niet rijdend op je scooter (of brommer) naar de RDW toe mag. Je zult dus een busje of aanhangwagen moeten regelen om je scooter daar te krijgen.
De RDW gaat controleren of de scooter aan de eisen voldoet. Ze checken dan ook meteen of de verlichting werkt, de banden niet kaal zijn, etc.
En een ander leuk detail is dat het aantal RDW punten die een scooter keuring kunnen laten uitvoeren vrij beperkt is. Als je pech hebt zit je nog 45 minuten in de auto ook om daar te komen.
Hier kun je een RDW keuringstation opzoeken.
Hoeveel kost een boete voor te hard rijden?
Bij de snorscooter en bromscooter is dat:
- T/m 10 km p/u te snel = 65 euro
- 11 t/m 15 km p/u te snel = 130 euro
- 16 km p/u of sneller = 260 euro
Kan opvoeren kwaad?
Een scooter opvoeren door een begrenzer te verwijderen kan geen kwaad voor je brommer of scooter. In sommige gevallen is het zelf beter voor de motor omdat die dan op het juiste toerental kan draaien waarvoor hij ontworpen is.
Wanneer je een grotere cilinder gaat monteren, zoals een 70cc of 80cc dan zal de levensduur van het motorblok waarschijnlijk wel worden beperkt. Er komen immers grotere krachten op onderdelen te staan waarvoor ze eigenlijk niet gemaakt zijn.
Is opvoeren illegaal?
Opvoeren is illegaal wanneer je scooter harder rijdt dan is toegestaan. Daarom krijg je een bekeuring. Rijdt je brommer 50 km per uur of je snorfiets 29 km per uur dan krijg je geen bekeuring.
Wil je een heel klein beetje je scooter opvoeren, dan kun je ook de varioring aanpassen door het smaller te maken of te vervangen voor een smallere uitvoering. Hiervoor kun je ook eenvoudig een varioring begrenzing set kopen. Vaak zijn deze sets universeel en past het op een GY6 motorblok, een Kymco, Peugeot, Piaggio, Sym, en zelfs Vespa scooter.
Hoe kun je checken hoe hard je scooter echt rijdt?
De snelheidsmeter (kilometerteller) is niet heel betrouwbaar. In 9 van de 10 gevallen wijkt de snelheidsmeter af. De beste manier om te weten te komen hoe hard je brommer of scooter rijdt is door een GPS app te gebruiken op je telefoon.
Zowel voor iPhone als Android kun je die app gratis downloaden.
ANDROID – GPS Snelheidsmeter kilometerteller | DOWNLOAD | |
IOS – Smart GPS Speedometer | DOWNLOAD |