Enige tijd geleden is het in het nieuws geweest dat Euro95-E10 benzine slecht is voor je scooter. Nu wordt aangenomen dat iedereen dat weet, maar er zijn nog steeds mensen die Euro95-E10 benzine tanken en niet Euro98-E5. Wij leggen uit hoe dat zit en waarom dit slecht is voor je scooter.
Euro95-E5 kun je niet meer tanken
Voorheen kon je probleemloos Euro95 tanken aan de pomp. Dit was Euro95-E5. Nu heeft de overheid besloten dat Euro95-E5 vervangen moet worden door Euro95-E10. De benzine is dus van E5 naar E10 gegaan.
- E5 = 5% ethanol
- E10 = 10% ethanol
Ter info… Ethanol wordt uit mais gewonnen.
Meer ethanol is beter voor het milieu, niet voor je scooter
Ethanol is alcohol en meer alcohol is beter voor het milieu. De ethanol is namelijk een bio-ethanol en dat wordt uit de natuur gewonnen en daardoor is er minder fossiele brandstof nodig. Daarnaast verlaagt het de CO2 uitstoot.
Het probleem met ethanol oftewel alcohol is dat het vocht aantrekt. Vocht oftewel water wil je niet in je brandstof terecht krijgen want dat kan leiden tot roest, oxidatie, en andere problemen. Daarnaast lost de alcohol ook kunststoffen en rubber op. Wanneer er meer ethanol in de brandstof zit, wat bij E10 het geval is, dan krijg je meer last van roest in de tank (bij een metalen brandstoftank) en dat er deeltjes zoals kunststof en rubber in het motorblok terecht komen en deel nemen aan het verbrandingsproces. Het gevolg is dat o.a. de cilinderkop, zuiger, en kleppen aankoeken met troep.
Wat zijn bekende problemen bij Euro95-E10 benzine?
De meest voorkomende problemen die optreden wanneer je op Euro95-E10 rijdt of hebt gereden zijn:
- Startproblemen
- Verlies in vermogen
- Moeilijk op toeren komen
- Compressieverlies
- Lekkage
- Hoger brandstofverbruik
- Roestvorming en corrosie
- Aantasting van kunststof en rubber onderdelen
Welke benzine moet ik in de scooter gooien?
De enige benzine die je moet tanken bij een brommer of scooter, ongeacht of het een 2-takt of 4-takt is, is Euro98-E5 benzine.
Euro98-E5 heeft 5% ethanol en dat kan geen kwaad voor je brommer of scooter.
Wat is het verschil tussen Euro95 en Euro98 benzine?
Het verschil tussen Euro95 en Euro98 benzine is het octaangehalte. Euro95 heeft 95% octaan en Euro98 heeft 98% octaan.
Hoe hoger het octaangehalte is, hoe moeilijker de benzine ontvlamt. Echter maakt dit voor de scooter niet uit of dat 95% of 98% is.
Waarom is Euro98 benzine duurder dan Euro95?
Een hoger octaangehalte waarover Euro98 benzine beschikt is minder eenvoudig te maken dan Euro95. Het productieproces is ingewikkelder en daarom is de benzine ook duurder.
Heeft Euro98 benzine nog bepaalde voordelen?
Euro98 benzine heeft een aantal voordelen. Zo vergroot dit de levensduur van je motorblok en is het verbruik wat gunstiger.
Wat moet je doen als je op Euro95-E10 benzine hebt gereden?
We gaan er even vanuit dat je scooter gewoon nog prima rijdt en dat je tot op heden geen problemen hebt. In dat geval kun je het beste geen meter meer rijden op de Euro95-E10 benzine en de tank vullen met Euro98-E5 benzine. Daarnaast kun je ook beter direct een additief toevoegen om je motor te reinigen.
In de handel zijn er verschillende additieven te verkrijgen om je blok te reinigen. Zo is er de E10 Fuel Fighter, maar ook een 5-in-1 kleppenreiniger. Deze middelen voeg je toe aan de benzine. Meestal een dopje op een volle tank. Daarmee wordt de vervuiling aangepakt.
Heb je inmiddels wel problemen met je scooter dan moet heb je 2 opties.
- Optie 1: breng je scooter weg voor onderhoud en vertel dat je op Euro95-E10 hebt gereden. Ze zullen dan het motorblok uit elkaar halen en reinigen.
- Optie 2: ben je zelf handig en kun je redelijk sleutelen, dan kun je zelf je motorblok reinigen.
Zelf je motorblok reinigen
Er zijn een aantal onderdelen die door de verkeerde scooter benzine aangetast zullen worden. Dit zijn onder andere:
- de zuiger
- de kleppen
- de cilinderkop (ook klepzitting)
- je bougie
- je carburateur
Wanneer de vervuiling groot is en je problemen ondervindt dan gaat een reinigingsmiddel vaak niet meer helpen. Je zult dus echt actie moeten ondernemen.
Je zult de cilinderkop moeten verwijderen om te zien hoe groot de vervuiling is. De kans is groot dat de kop van de zuiger, de cilinderkop, en de kleppen helemaal zijn aangekoekt met een dikke zwarte laag. Dit moet er allemaal af.
Met staalwol zonder zeep en een reinigingsmiddel kun je de boel soms vaak mooi schoon krijgen. Sommige doen hun onderdelen in de vaatwasser wat ook kan helpen. Zorg er altijd voor, voordat je iets terugplaatst, dat er geen vuil of waterresten meer aanwezig zijn.
In sommige gevallen zijn de kleppen dermate aangekoekt dat je beter nieuwe kleppen kunt kopen.
Vergeet ook zeker niet de carburateur schoon te maken want ook daar vindt vervuiling plaats. De carburateur moet ook uit elkaar.
Voordat je aan deze klus begint kun je het beste een pakkingset aanschaffen. Pakkingen zijn meestal niet her te gebruiken.
Bij het reinigen van de cilinderkop en kleppen moeten de kleppen in zijn geheel verwijderd worden. Vaak ontstaat er ook aanslag onder de kleppen waardoor ze niet meer volledig afsluiten.
Video carburateur reinigen (GY6 – Chinese scooter)
Video cilinderkop en kleppen schoonmaken
Heb je vragen of hulp nodig? Stel ze dan hieronder in het reactie formulier!