De meeste elektrische scooters hebben een naafmotor, maar er komen af en toe elektrische scooters bij op de markt die voorzien zijn van een middenmotor. Daarnaast zijn er ook nog motoren die bij het achterwiel zijn geplaatst, maar wat weer geen van beide is. Wat is nu een naafmotor en wat is een middenmotor? En zijn er voordelen en nadelen? Wij leggen het je allemaal uit!
Wat is een middenmotor?
Bij benzine scooters gebruiken alle fabrikanten dezelfde techniek, en die is vergelijkbaar met de middenmotor. Het motorblok is namelijk voor het achterwiel geplaatst en zit meer richting het midden van de scooter. De motor is verbonden aan het achterwiel met een zogeheten V-snaar, welke ook wel getande riem genoemd wordt. Ecooter gebruikt als voorbeeld dit type motor.
Wat is een naafmotor?
Wanneer er sprake is van een naafmotor, oftewel motor in het achterwiel, dan zit de motor zit letterlijk in het achterwiel ingebouwd. De achterwielmotor / naafmotor maakt diverse onderdelen overbodig want er wordt bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van een riem of poelies waar de riem op ligt. De Bosch motor is daar een typisch voorbeeld van die onder andere bij IVA scooters wordt gebruikt.
Motor met tandwiel overbrenging
Er bestaat ook nog een motor die bij het achterwiel geplaatst is maar niet in het achterwiel zit. Deze maakt dan weer gebruik van tandwielen, vergelijkbaar met cardanaandrijving. De Vespa Elettrica en de Nipponia F3 hebben dit type motor als voorbeeld.
Voordelen en nadelen van een middenmotor en achterwielmotor (naaf)
Alles heeft zo zijn voordelen en nadelen, en dat geldt ook voor de middenmotor en naafmotor die in het achterwiel gebouwd zit. We beginnen bij de middenmotor.
Voordelen middenmotor
- Gewichtsverdeling beter doordat de motor meer tussen de wielen in is gepositioneerd
- Elektromotor kan op zijn ideale toerental draaien wat gunstiger is voor het energieverbruik
- Optrekken kost minder stroom omdat er gebruik word gemaakt van een overbrenging.
Nadelen middenmotor
- Er wordt gebruik gemaakt van overbrengingsonderdelen en die kunnen slijten. Denk bijvoorbeeld aan de aandrijvingsriem (V-snaar).
- De kosten van het onderhoud kunnen iets hoger uitvallen omdat er slijtagegevoelige onderdelen gebruikt worden.
Voordelen achterwiel motor
- Er wordt geen gebruik gemaakt van overbrengingsonderdelen die slijtagegevoelig zijn en dat maakt hem betrouwbaarder.
- De aandrijving is volledig onderhoudsvrij.
Nadelen achterwiel motor
- Doordat de motor in feite even wordt tegengehouden (om vanuit stilstand in beweging komen) zal er een hoge stroom lopen bij het optrekken. Dit zal meer energie kosten in vergelijking tot de middenmotor.
- Vergeleken met de middenmotor is de naafmotor in het achterwiel minder efficient gemiddeld gezien, waardoor het bereik (actieradius) een paar % minder zal zijn onderaan de streep.
Voor- en nadelen motor met tandwiel overbrenging
- De motor die naast het achterwiel zit, maar niet in het achterwiel, zoals bij de Vespa Elettrica of Nipponia F3 van toepassing is, heeft veel voordelen. De overbrenging is niet zo slijtagegevoelig als bij de middenmotor, maar behoeft wel enig onderhoud. De tandwielen die continu in beweging zijn moeten eens in de zoveel tijd voorzien worden van nieuwe (versnellingsbak) olie.
- De motor is net zo efficiënt als de middenmotor omdat er gebruik wordt gemaakt van een overbrenging zodat de motor in zijn ideale snelheid kan draaien.
- Nadeel is dat de scooter vaak een stuk duurder is vanwege de techniek.
Scooter merken en modellen die géén naafmotor gebruiken
Er zijn een aantal merken en modellen die een midden-motor gebruiken of een motor met tandwieloverbrenging die direct naast het wiel geplaatst is. Die lijst is korter dan de naafmotor, en daarom sommen we die juist op.
- Ecooter E1
- Ecooter E2
- Ecooter ET2
- Nipponia F3
- Vespa Elettrica
1 gedachte over “Wat is een middenmotor of naafmotor bij een elektrische scooter?”