Benzine scooter of Elektrische scooter kopen? Wat is slim om te doen?

Wat is nou slim om te doen? Een benzine scooter kopen of een elektrische scooter kopen? En wat zijn de voordelen en nadelen van beide?

Wanneer je van plan bent een (nieuwe) scooter te kopen, dan heb je de keuze uit benzine of elektrisch. Je kunt namelijk zowel een benzine als elektrische scooter kopen.

Welk type scooter het beste bij je past hangt af van hoe je de scooter straks wilt gaan gebruiken en hoe vaak. Hieronder leggen we de verschillen uit zodat je nog beter weet welke scooter je moet gaan kopen!

Wat is een scooter op benzine?

Een scooter op benzine is een scooter met een brandstoftank en brandstofmotor. Wanneer de tank leeg is rijdt je langs de benzinepomp, vul je de tank met brandstof, en kun je weer het volle aantal kilometers rijden.

 

Wat is een elektrische scooter?

Een elektrische scooter heeft een elektromotor en een accu. De elektromotor is in plaats van het benzinemotorblok en de accu is in plaats van de brandstoftank.

Wanneer de accu leeg is dan moet je hem opladen. Het opladen gaat niet zo snel als het vullen van je tank. Daarop moet je dus wachten. Dat kan onhandig zijn, maar als je het goed uitstippelt dan hoef je daar weinig ongemak door te ervaren.

 

Hoeveel tijd kost het opladen van een elektrische scooter en hoeveel kilometer kun je dan rijden?

Zoals je net hebt kunnen lezen kost het opladen van de accu bij een elektrische scooter, ook wel escooter genoemd, tijd. Hoeveel tijd dat kost verschilt per scooter. Gemiddeld kost het je 6 uur tijd om de accu volledig op te laden. Wanneer je dat ‘s-avonds doet wanneer je thuis komt dan kun je de volgende dag weer de kilometers maken die je op de accu kunt halen.

In praktijk redden de meeste mensen het makkelijk, maar er zit een groot verschil tussen de elektrische scooters. De meeste elektrische scooters halen zeker wel 50 kilometer op de accu.

Een scooter op benzine haalt doorgaans 200 kilometer op een tank. Wanneer je een tankinhoud hebt van 5 liter en een verbruik hebt van 1 op 40, dan kun je op een tank 200 kilometer halen.

200 kilometer rijden met een elektrische scooter is ook mogelijk, maar dan moet je in de meeste gevallen wel het accu pakket upgraden om daaraan te komen. Op dit moment is dat nog een vrij dure upgrade.

Maar om nu al te zeggen wat het beste is, is te kort door de bocht, dus lees daarom nog even verder!

 

Slijt de accu door hem vaak op te laden?

Ja, de accu slijt doordat je hem vaak oplaadt. Je zult merken wanneer je hem iedere dag oplaadt, dat hij op den duur capaciteit verliest. Dat wil zeggen dat je minder kilometers op den duur haalt op de accu.

Dit kun je oplossen door hem minder vaak op te laden. Vaak is dat alleen mogelijk wanneer je een elektrische scooter koopt die meer kilometers kan rijden op de accu dan dat je daadwerkelijk nodig hebt of verbruikt. Daarom is het slim om een scooter te kiezen met een grotere accu, of een accu upgrade.

Het is handig om vooraf uit te rekenen hoeveel kilometer je van plan bent te gaan rijden.

Stel dat je iedere dag naar je werk rijdt, en dat is 5 kilometer heen, en 5 kilometer terug, en je werkt 5 dagen in de week. Dat is dan 10 kilometer op een dag x 5 dagen in de week, en dat komt neer op 50 kilometer in de week. Nu wil je niet dat je op de laatste dag op de terugweg het net niet redt, dus daarom is het slim om een scooter te kiezen die meer dan 50 km kan rijden op de accu. Het bereik wordt ook wel actieradius genoemd trouwens.

In praktijk is het slim om een scooter te kiezen die ten minste 70 km kan rijden wanneer je er daadwerkelijk maar 50 km mee gaat afleggen. Zo hoef je hem slechts 1x per week op te laden, en daarmee spaar je de accu. Daarnaast houdt je rekening met eventuele slijtage in de toekomst en ben je er van verzekerd dat je ook in de toekomst de 50 km kunt halen op de accu.

 

Kloppen de cijfers die fabrikanten opgeven bij escooters altijd?

De cijfers die fabrikanten opgeven wat het actieradius betreft kloppen niet altijd in de praktijk. Vaak worden cijfers gebaseerd op ideale omstandigheden. Denk aan een rechte weg zonder hellingen, de juiste bandenspanning, geen tegenwind, een buitentemperatuur van 25 graden Celsius, en een bestuurder die niet meer dan 70 à 75 kg weegt.

Mochten de omstandigheden anders zijn, dan kan dit een nadelige impact hebben op het bereik van de scooter. Ook om die reden is het altijd verstandiger om een scooter te kopen die meer kilometers kan halen dan dat er wordt opgegeven.

Wanneer de bestuurder 20 kg zwaarder weegt, dan kan dit ertoe leiden dat je 20% minder bereik haalt dan wordt opgegeven. Hetzelfde geldt voor de buitentemperatuur. Wanneer het geen 25 graden Celsius buiten is maar 0 graden Celsius, dan kan kan dit eveneens je bereik met 20% doen verminderen.

Wat ook een rol speelt is de snelheid die je rijdt. Bij veel elektrische scooters is het zo dat hoe langzamer je rijdt, hoe zuiniger hij is. Snel rijden kost immers meer energie. Wanneer je met je elektrische bromscooter 25 km per uur aan een stuk rijdt, dan is dan tot 40% zuiniger dan wanneer je 45 km per uur aan een stuk zou rijden. Mocht je accu dus bijna leeg zijn en je twijfelt of je wel thuis komt, minder dan de snelheid want dat maakt een groot verschil.

 

Zijn elektrische scooters goedkoper in het onderhoud?

De elektrische scooter is op het gebied van onderhoud een heel stuk goedkoper, en dat is een groot voordeel. Een elektrische scooter heeft een motor die onderhoudsvrij is. Dat is zeker niet het geval bij een scooter met een benzine motorblok. Een benzine motorblok is opgebouwd uit heel veel onderdelen en veel daarvan slijten naarmate je hem gebruikt. Denk hierbij aan de zuiger, de zuigerveren, de cilinder, de cilinderkop, de bougie, de (elektrische) carburateur of injectie, de koppeling, de rolletjes, de v-snaar, de startmotor, en ga zo maar door. Veel onderdelen dus die kapot kunnen. Bovendien moet je minstens 1x per jaar de olie laten verversen en het oliefilter laten vervangen. Al deze onderdelen zitten niet op een elektrische scooter. Dat maakt de elektrische scooter dan ook weer betrouwbaarder.

Maar elektrische scooters zijn ook niet helemaal onderhoudsvrij. Net als een benzine scooter hebben elektrische scooters ook banden en remmen die slijtage gevoelig zijn. De accu en de oplaadaansluiting heeft ook onderhoud nodig.

Accu’s zijn namelijk opgebouwd uit meerdere accucellen die samenwerken. Doordat de accu in praktijk nooit helemaal leeg wordt gemaakt en daarna weer volledig wordt opgeladen, kan er een onbalans ontstaan tussen de cellen onderling. Dit wil zeggen dat de ene cel meer energie bevat dan de andere cel. En aangezien ze samenwerken als een ketting is de accu zo sterk als de zwakste schakel. Onbalans in de accu kan er dus toe leiden dat je capaciteit afneemt en daardoor haal je minder kilometers op je accu pakket. Door de accu opnieuw te laten balanceren, wat bij een onderhoudsbeurt gebeurt, fris je de accu dus als het ware weer op waardoor je capaciteit ook weer toeneemt.

Kortom ontkom je niet aan een onderhoudsbeurt. Echter is die dus bij een elektrische scooter wel een stuk goedkoper.

 

5/5 - (10 stemmen)

Plaats een reactie